Artist - Works

2023

三宅 章介 /Japan

昭和25年以前に建てられた伝統的木造建築である京町家。数世代にわたって継承されてきたが、近年は年間800軒が取り壊されており徐々にその姿を街から消している。京町家は「うなぎの寝床」と呼ばれるように、通りに面して隙間なく狭い間口を連ねており、解体された後もその痕跡が両隣の建物の壁に残る。かつてそこにあった人々の営みをしのばせつつ、無限遠へと収斂する左右二つのパースペクティブをとらえたシリーズ。

追憶の消失点ーvanishing point of recollectionー
©Akiyoshi Miyake

©Akiyoshi Miyake

ブノワ・デュピュイ /France

2020年の後半に香港で起こった大規模デモ。香港を横断するトラムの各停留所に設置された広告看板に残された民主化を求めるデモ隊のスローガンを撮影したシリーズ。スローガンが書かれては翌日に洗浄され、また書かれては消され、を繰り返した結果、何が書かれているか判別不可能となってしまった広告看板は、デモ隊と警察の対立の痕跡である。

Action Painting
©Benoit Dupuis

©Benoit Dupuis

ブノワ・デュピュイ /France

2008年に都市に暮らす若者たちの姿をとらえたシリーズをコロナ禍に振り返る。2020年に新型コロナウイルスが流行してから、人々はマスクをつけて生活をするようになってしまったために数年間このような写真を撮ることは難しくなった。「これらの写真が撮られた日々は再び訪れるのか、もしくは永遠にマスクを着けたままの生活を送るのだろうか?」

Shooting People
©Benoit Dupuis

©Benoit Dupuis

叶野 千晶 /Japan

2021年に長崎県の五島列島を巡ったのち、2022年、カクレキリシタンが所有していたマリア観音像を撮影するために長崎市の外海地区を訪れた際に制作された作品。実際にカクレキリシタンの7代目に出会い、またその暮らしぶりや信仰の歴史に触れる。

Hidden Christian Story
©Chiaki Kano

©Chiaki Kano

土井 弘介 /Japan

1971年、無計画で日本を飛び出し、カナダを経てニューヨークの街に漂着した作者。ある時アービング・ペンの助手をしていた友人の紹介でヘルムート・ニュートンの短期助手をすることになる。その際一緒に仕事をした俳優でダンサーのジェフリー・ホールダーと親しくなり、彼の紹介を通して出会った、ジミー・カーターやアンディー・ウォーホルをはじめとするセレブ達の姿をとらえた作品群。

NYC. 奇跡の出会い
©Hirosuke Doi

©Hirosuke Doi

イェンツ・サンドハイム /Germany

この作品は、ボーフムのルール大学構内にある複合施設の風景と校内で出会った科学模型を撮影したものである。科学と同じように世界を探求できるツールである写真を用いて人間の知識の複雑さにアプローチし、その可視性を追求している。繰り返される幾何学形態は、科学の研究における自然界と文化圏の多層的な相互作用を暗示している。

Of Ants and Star Polyhedrons
©Jens SUNDHEIM

©Jens Sundheim

角田 和夫 /Japan

1987年67歳で生涯を閉じた作者の父の遺品の中から戦時中の手記が見つかる。1937年に志願兵として満州に渡った後、1945年に日本敗戦後にシベリアへ抑留され帰国するまでの10年間の出来事が綴られていた。1996年にその足跡をたどり、現地の人々の素朴な生活を捉えた旅の記録。

シベリアへの旅路 ––わが父への想い
©Kazuo Sumida

©Kazuo Sumida

伊波 一志 /Japan

『majimun』とは、琉球弧に伝承される魔物の総称であり、『lens』とは文字通りカメラの「レンズ」という意味のほかに「眼の水晶体」を表す。加えて、地名や場所に意味がある被写体に特化したのが本作品である。可視光線しかとらえられない、つまりは現実的にそこにあるものしか写すことのできないカメラを用いて「あの世とこの世」「死と生」「過去と現在」の境界・はざまにある具象を写すことを試みたシリーズ。

majimun lens 地名遊行
©Kazushi Iha

©Kazushi Iha

石﨑 幸治 /Japan

多視点で画面を構成したセザンヌや様々な視点からのバラバラの認識を1つの画面に構成したピカソに倣って、カメラに内蔵されている画面を五分割撮影できる機能を利用して普段見慣れている風景を多視点で記録したシリーズ。既視感を覚えてしまうようなありきたりな風景写真ではなく、新しい視点で独特の光景を表現している。

多視点風景写真
©Koji Ishizaki

©Koji Ishizaki

田村 美樹 /Japan

花の美しさを表現するために、「死んだ」状態である切り花を用いて撮影したシリーズ。妖しくも美しい実の色が映された写真からは、切り花は死んでおらず生きて実となっていることが見て取れる。まるで死んだ女性が身籠るような、怖さを美しさと同時に感じるシリーズ。

楽園散華
©Miki Tamura

©Miki Tamura

窪田 典子 /Japan

精神科の医療現場にいる作者が、日々森の中で撮影を行い、置かれた場所で命をつなぐ自然の小さな存在に目を向けたシリーズ。森を構成し大地に根付くものたちの息吹を捉えながら、微力であっても何かが何かの糧になり循環している世界を描く。

being
©Noriko Kubota

©Noriko Kubota

セバスチャン・C・クロフォード /Japan

通勤の行き帰りのほんの数十分の風景を切り取り、日常生活の中に潜む造形美を見出すシリーズ。車窓の風景は毎日同じであるが、日の出・日の入りの時間の変化によって車内の様子は異なる。また建物も、光線の差異によってまるで生き物のように、さらには人格を持っているかのようにさえ見える。

鉄路
©Sebastian C Crawford

©Sebastian C Crawford

佐藤 泰輔 /Japan

性差からの解放が叫ばれている世の中とは別の視点として、作者本人のジェンダー観をテーマにした作品。自身に男兄弟しかいなかったこと、また会社で管理職にあったことから、女性をカテゴライズし、また対人関係でも男女の関係性はフラットではないと感じていた作者。ペイントを塗布するなど数多くの手を加えた上に現像や調色を繰り返したサイアノタイププリントを用い、まるで夢の中に出てくる女性のような、被写体を超えた作者独自の女性像を提示している。

夢の中 | In a dream
©Taisuke Sato

©Taisuke Sato

佐藤 泰輔 /Japan

名古屋市の中心部、名古屋高速道路2号東山線の高架下で雨を凌いで暮らすホームレスの人々をとらえた物語。彼らがいかにしてホームレスとなったのか、何故抜け出せない、もしくはホームレスを続けているのか。実際に彼らの“ホーム”を訪れ、同じ時間を共有した作者によって、彼らの人間性や感情の奥にある人間の本質が描き出される。

路上ライフ・スタイル | Street Lifestyle
©Taisuke Sato

©Taisuke Sato

榎本 八千代 /Japan

幼い一人息子を事故で亡くし、その事実をどうしても受け止めることのできなかった作者が遺品の撮影を通して「喪失」の記憶に向き合うために制作したシリーズ。それは「喪失」への対峙でありながら、作者自身の人生を「遺品」から解放することをも意味している。そして、これらの作品を発表することによって、「遺品」の持ち主が生きていた証を残す。

20050810
©Yachiyo Enomoto

©Yachiyo Enomoto

橋村 豊 /Japan

自然豊かな地域に生まれ育った作者が、身近にある地球温暖化の影響を観察し撮影したシリーズ。フランスの哲学者ブルーノ・ラトゥールが提唱する、グローバルでもローカルでもない3つめの新しい概念「テレストリアル」(大地、地上)に出会い、地球上の生命に関わる全てのことが起きている“地球の薄膜”で、フィールドワークを通して綻びを見つけ、記録し続けている。

terrestrial
©Yutaka Hashimura

©Yutaka Hashimura

2022

佐藤 泰輔 /Japan

孤独、喪失、疎外、憂鬱、嫉妬・・・。現代社会に生きる多くの人々が味わう苦悩をテーマに、自らの経験を乗り越え、客観的な柔らかい視点で捉える日本の風景。

「コウフクロン」/ Koufukuron – Eudaemonics
©Taisuke Sato

©Taisuke Sato

木内 雅貴 /Japan

かつて世界中を飛び回っていた作者が、コロナ禍による対称的な生活から過去を振り返るシリーズ。匂い、音、湿度、風、時間、社会情勢などの当時の現地の背景まで写り込む紀行集。

Expedition
©Masaki Kiuchi

©Masaki Kiuchi

石崎 幸治 /Japan

年を経て過去を思い出す機会が増えるにつれ、嫌な記憶が蘇ることが多くなったと語る作者。まるで回想と現在が交互に現れる映画を見ているような日常を、二つの場面が入り交じった風景で表現する。

認識するということ
©Koji Ishizaki

©Koji Ishizaki

三宅 章介 /Japan

昭和の残香(のこりが)に惹かれ、作者が集めた街の風景。喫煙の健康被害が明らかになった今、後戻りできない過去への無常感と、低迷する日本の経済情勢との皮肉な関係を浮き彫りにしている。

紫煙の残香ーResidual scent of purple smokeー
©Akiyoshi Miyake

©Akiyoshi Miyake

2021

三宅 章介 /Japan

京都の町を歩いていると、空き地に面した建物の壁面に、かつてあった隣家の屋根の痕跡が残されている光景に出くわす。その屋根の下で営まれていたかもしれない日々の暮らしを偲ばせる。1970年代のドイツで活躍した写真家・ベッヒャー夫妻の手法に習い、これらの痕跡を可能な限り叙情性を排し、類型学的手法で撮影した作品。

切妻屋根の痕跡のための類型学
©Akiyoshi Miyake

©Akiyoshi Miyake

伊藤 英二郎 /Japan

パリで偶然通りかかった古物商ギャラリー «Yveline»。ギャラリーの持つ独特の雰囲気とマネキン達は、200年前のパリを偲ばせる。この場所は私たちに何を問うのか。版画家でもありアーティストでもある撮影者が、ますます時代が求めても求めきれない理想郷(平和と調和)の記憶の痕として、現代に問いかけようとした作品。

Yveline et moi
©Eijiro Ito

©Eijiro Ito

辻 巖 /Japan

新型コロナウイルス感染症の影響で観光客が激減した奈良公園。それに伴い、以前のように鹿せんべいが与えられなくなった国の天然記念物の鹿たちには、栄養状態に深刻な影響が出ている。そのような厳しい状況の中でも逞しく生きようとする野生動物の姿を、ありのままに撮影したシリーズ。

僕らも頑張ってる
©Iwao Tsuji

©Iwao Tsuji

地脇 準一 /Japan

2004年に京都府船井郡丹波町で発生した高病原性鳥インフルエンザの10年後に、当時の状態のまま残されていた養鶏場を撮影したシリーズ。経営者からの通報はなく、農場の異常(死亡鶏の増加)を知らせる匿名電話、他県食鳥処理場(出荷先)での感染症の発生、22万羽の鶏の殺処分と埋却……。発生当時、現場を管轄する家畜保健衛生所の所長を務めていた撮影者が捉えた“現場”の記録。

10年後の現場(鳥インフルエンザの発生)
©Junichi Chiwaki

©Junichi Chiwaki

石崎 幸治 /Japan

写真を撮ること自体が特別な技術ではなくなってしまった現代において、撮影者自身の美意識の表現を追求し撮影されたシリーズ。誰もが不思議に、あるいは美しく感じる唯一無二の写真の世界とはどんな世界なのだろうか。写真は全て、合成ではなく一回のシャッターで撮影されている。

重力と表面張力が作り出す世界
©Koji Ishizaki

©Koji Ishizaki

ナディア・ポルカール /France

2019年夏にカメルーン旅行をした際に撮影されたシリーズ。撮影者にとって初のアフリカ訪問となったこの旅行で、彼女は初めて父親に会い、自身の“ルーツのようなもの”を認識した。エネルギーに満ちた人々や色彩豊かな景色を映したカメルーン滞在の記録。

Cameroun
©Nadia Porcar

©Nadia Porcar

西口直克 /Japan

普段目にしている野菜も、様々な角度から見ると異質なものに見えてくる。人物または何かの顔であったり、異星からやってきたような未知の生物であったり・・・。時にグロテスクにも見えるこれらの野菜たちが見せる様々な側面をできるだけ忠実に、かつ精密に捉えたいと考え撮影された作品。

Atypical Vegetables
©Naokatsu Nishiguchi

©Naokatsu Nishiguchi

石井 伸枝 /Japan

シャッターを切る瞬間、レンズ越しに生まれる人と人の“つながり”に焦点を当てたシリーズ。写る人=写す人、という被写体と撮影者の関係は、カメラを向ければどんな相手とでも成立する。目と目を合わせ、お互いに自分自身をさらけ出すこの瞬間は、一瞬のつながりであるけれど、確かなつながりである。

レンズがつなぐ人と私
©Nobue Ishii

©Nobue Ishii

石田 省三郎 /Japan

ピンホールカメラを、走行する電車やバスの車窓に設置し、120フィルム(9×6)に露光した上、スキャンデータをデジタル処理して制作した作品群の一つ。露光の過程でフィルムに結ぶ像は、車両の窓から見ることのできる景色の集積に他ならない。様々な光を集積し、自然光と人工光の集積を対比することで、現代文明における光とは何かを問う作品。

Integral
©Shozaburo Ishida

©Shozaburo Ishida

ヴェロニク・ジュマール /France

過去に日本を訪れた際に編成された作品群の中から抜粋されたシリーズ。1996年の数ヶ月のヴィラ九条山(京都にあるフランスのアーティストインレジデンス)滞在時、そして1998年の芦屋市立美術博物館での展覧会の準備期間中に撮影された作品を中心としている。ひとりのフランス人女性の目に映った、様々な出来事や場所の日本的瞬間。

日本の印象
©Véronique Joumard

©Véronique Joumard

増谷 寛 /Japan

歳を重ねるにつれて、一人でいることが楽になっていた。そんな撮影者が捉えたのは、生活の中の至るところに存在する「かお」。声が聞こえるわけではないが、それらの「かお」たちには何か気配があって、何か考えているようだ。どんな時でも近くにいて、相手をしてくれる。つくも神というほどでもない、「つくもかお」の記録。

だれ?つくもかお
©Yutaka Masutani

©Yutaka Masutani

Artist - Works

2023

Akiyoshi Miyake /Japan

Kyo machiya --- A traditional wooden building built before 1950 in Kyoto. Although they have been passed down through several generations, 800 of them have been demolished each year in recent years, gradually disappearing from the town. Known as "eel beds," Kyo machiya houses have a narrow frontage facing the street, and even after demolition, traces of the narrow frontage remain on the walls of the neighboring buildings. This series captures two perspectives, left and right, that converge toward infinity, while evoking the activities of the people who once lived there.

Vanishing Point of Recollection
©Akiyoshi Miyake

©Akiyoshi Miyake

Benoit Dupuis /France

At the end of 2020, a massive demonstration took place in Hong Kong. This is a series of photographs of slogans left by demonstrators calling for democracy on billboards placed at tram stops throughout Hong Kong. The slogans on the billboards were cleaned up the next day, and written again, then erased again... until it became impossible to tell what was written on them. This is a trace of the confrontation between the demonstrators and the police.

Action Painting
©Benoit Dupuis

©Benoit Dupuis

Benoit Dupuis /France

This series, capturing the youth living in the city in 2008, will take you back to the days before COVID. : After the COVID pandemic started in 2020, people wore masks in their daily lives, which made it difficult to take photos like this for several years. “Will days like this ever return, or will we live with masks on forever?"

Shooting People
©Benoit Dupuis

©Benoit Dupuis

Chiaki Kano /Japan

This work was created during the artists’ visit to the Goto Islands in Nagasaki Prefecture in 2021, and then to the Sotome area of Nagasaki City in 2022 to photograph a statue of the Kannon of Mary that belonged to the Hidden Christians*. She met the seventh generation of the Hidden Christian and also came into contact with their way of life and the history of their faith.
*“Hidden Christians” is a modern term for a member of the Catholic Church in Japan that went underground at the start of the Edo period in the early 17th century due to Christianity's repression by the Tokugawa Shogunate.

Hidden Christian Story
©Chiaki Kano

©Chiaki Kano

Hirosuke Doi /Japan

In 1971, the artist left Japan without a plan and drifted to New York City via Canada. One day, a friend who had been an assistant to Irving Penn introduced him to Helmut Newton, and he ended up working as a short-term assistant for him. He became friends with Jeffrey Holder, an actor and dancer with whom he worked, and through his introduction, met celebrities such as Jimmy Carter and Andy Warhol, whom he captured in his works.

NYC: Miraculous Encounter
©Hirosuke Doi

©Hirosuke Doi

Jens Sundheim /Germany

This is a photograph of a landscape of the complex facility of Ruhr University in Bochum and the scientific models on campus. The work approaches the complexity of human knowledge and explores its visibility through photography, a tool that allows us to explore the world in the same way that science does. The repeated geometric forms allude to the multilayered interplay between the natural world and the cultural sphere in the study of science.

Of Ants and Star Polyhedrons
©Jens SUNDHEIM

©Jens Sundheim

Kazuo Sumida /Japan

This series consists memoirs of the artist’s father, who passed away in 1987 at the age of 67. His father’s journey starts from his arrival in Manchuria as a volunteer soldier in 1937, his internment in Siberia after Japan's defeat in 1945, and ends in his return to home. The book is a record of his father’s journey, capturing the simple life of the local people.

A Journey to Siberia: To My Father
©Kazuo Sumida

©Kazuo Sumida

Kazushi Iha /Japan

“Majimun" is a general term for demons handed down in the Ryukyu Arc, and "lens" literally means "lens" of a camera as well as "lens of the eye”. In addition, this work specializes in subjects with place names and locations that have meaning. Using a camera that can only capture visible light, in other words, only what is actually there, this series attempts to capture concrete objects that lie on the boundaries of "the afterlife and the current world," "death and alive," and "the past and the present”.

Majimun Lens: A Tour of Geographics
©Kazushi Iha

©Kazushi Iha

Koji Ishizaki /Japan

Following in the footsteps of Cézanne, who composed his images from multiple viewpoints, and Picasso, who combined disparate perceptions from various perspectives into a single image, this series of photographs records familiar landscapes from multiple viewpoints using the camera's built-in function to shoot the screen in five separate shots. Rather than the usual landscape photographs that give us a sense of déjà vu, these works express unique scenes from new perspectives.

Multi-Perspective Landscape Photography
©Koji Ishizaki

©Koji Ishizaki

Miki Tamura /Japan

This series was photographed using cut flowers in their "dead" state to express the beauty of flowers. The color of the mysterious and beautiful berries is reflected in the photographs, showing that the cut flowers are not dead, but are alive and have become berries. This series gives us a sense of fear and beauty at the same time, as if a dead woman were carrying a baby.

Scattered Flowers in Paradise
©Miki Tamura

©Miki Tamura

Noriko Kubota /Japan

The artist, who works in the medical field of psychiatry and shoots daily in the forest, focuses on the small existence of nature that sustains life in its own place in this series. The work depicts a world in which something, however small, feeds something else and circulates, while capturing the breath of the things that make up the forest and are rooted in the earth.

being
©Noriko Kubota

©Noriko Kubota

Sebastian C Crawford /Japan

Sebastian C. Crawford captures a few dozen minutes of scenery on his way to and from work to discover the beauty of form that lies hidden in everyday life.
The view from the train window is the same every day, but the interior of the train differs depending on the time of sunrise and sunset. The buildings also look like living creatures or even as if they have personalities, depending on the difference in the rays of light.

Railroad
©Sebastian C Crawford

©Sebastian C Crawford

Taisuke Sato /Japan

This work is based on the artist's own view of gender as a different perspective from the world in which people are calling for liberation from gender discrimination. Having only male siblings and being in a managerial position in a company, the artist categorized women and felt that the relationship between men and women was not flat, even in interpersonal relationships. Using cyanotype prints, which are developed and toned after numerous alterations such as the application of paint, the artist presents his own image of women that transcends the subject matter, as if they were in a dream.

In a dream
©Taisuke Sato

©Taisuke Sato

Taisuke Sato /Japan

This is a story of homeless people living under the elevated Nagoya Expressway No. 2 Higashiyama Line in the center of Nagoya City, sheltering from the rain. How did they become homeless, why are they stuck, or why do they continue to be homeless? The artist, who has visited their "home" and shared the same time with them, depicts the essence of their humanity and the human nature behind their emotions.

Street Lifestyle
©Taisuke Sato

©Taisuke Sato

Yachiyo Enomoto /Japan

The artist, who lost her only son at a young age in an accident and could not accept the fact, created this series in order to confront the memory of "loss" through photographing his belongings. While this is a confrontation with "loss," it also signifies the liberation of the artist's own life from the "relics”. By presenting these works, the artist leaves proof that the owner of the "relics" was alive.

20050810
©Yachiyo Enomoto

©Yachiyo Enomoto

Yutaka Hashimura /Japan

Born and raised in an area rich in nature, the artist observed and photographed the effects of global warming in his immediate surroundings. He encountered "terrestrial" (earth, ground), which is neither global nor local, the third new concept proposed by French philosopher Bruno Latour, and he began to observe and photograph the "thin film of the earth" where everything related to life on the earth is happening. Through his fieldwork, he continues to find and record the breakdown of the "thin film of the earth" where everything related to life on the planet is happening.

terrestrial
©Yutaka Hashimura

©Yutaka Hashimura

2022

Taisuke Sato /Japan

A sense of loneliness, being lost, isolation, depression, jealousy… These are some of the miseries we experience living in the modern society. Overcoming his own experiences with these feelings, the theme of this project, the artist has captured the scenery of Japan from a more tender and objective perspective.

Koufukuron – Eudaemonics
©Taisuke Sato

©Taisuke Sato

Masaki Kiuchi /Japan

The artist looks back the days when he could travel around the world from the symmetrical life completely changed by the pandemic. His collection of travelogues captures the local background of the time, such as smell, sound, humidity, wind, time, and social conditions.

Expedition
©Masaki Kiuchi

©Masaki Kiuchi

Koji Ishizaki /Japan

“As the chances of remembering the past increase over the years, bitter memories are reminded more so often,” says the artist. He expresses every day life as if you were watching a movie where scenes from the past and present alternate with the scenery from both mixed together.

認識するということ
©Koji Ishizaki

©Koji Ishizaki

Akiyoshi Miyake /Japan

This is a collection of street views with the lingering flavor of Showa era. Now that the health hazards of smoking have been revealed, it highlights the ironic relationship between Japan's stagnant economic condition and a sense of impermanence about a past to which we can no longer turn back.

Residual scent of purple smoke
©Akiyoshi Miyake

©Akiyoshi Miyake

2021

Akiyoshi Miyake /Japan

When walking through the town of Kyoto, people come across the sight of traces of the roof of a neighboring house that once existed on the wall of a building facing a vacant lot. It reminds us of the daily life that might have been run under the roof. Following the techniques of Becher and his wife, the German photographers in the 1970s, these traces were photographed using typological techniques with as little lyricism as possible.

Typology for Traces of Gable Roofs
©Akiyoshi Miyake

©Akiyoshi Miyake

Eijiro Ito /Japan

The photographer happened to pass by an antique gallery «Yveline» in Paris. The unique atmosphere of the gallery and the mannequins are reminiscent of Paris 200 years ago. What does this place tell of us? This work asks the present age with a trace of the memory of Utopia(Peace and Harmony), which cannot be sought even if the times demand it.

Yveline et moi
©Eijiro Ito

©Eijiro Ito

Iwao Tsuji /Japan

Nara Park, where the number of tourists has dropped sharply due to the effects of the COVID-19. As a result, deer who are no longer fed as before are becoming thinner and thinner, which has a serious impact on their nutritional status. This work is a series of photographs of deer trying hard to live in such a difficult situation.

We are all doing our best
©Iwao Tsuji

©Iwao Tsuji

Junichi Chiwaki /Japan

A series of photographs of poultry farms that were left in their original condition for a decade after the HPAI broke out in Tamba-cho, Funai-gun, Kyoto Prefecture in 2004. There was no report from the managers, but an anonymous phone call to inform the increasing of dead chickens, an outbreak of an infectious disease at poultry processing plants, slaughter and burial of 220,000 chickens... A record of the "scene reminiscent of the incident" captured by the photographer who was the director of the Livestock Hygiene Center at that time.

The site 10 years later (the outbreak of bird flu)
©Junichi Chiwaki

©Junichi Chiwaki

Koji Ishizaki /Japan

A series of photographs taken in pursuit of the photographer's own aesthetic sense in the present age when taking pictures is no longer a special technique. What kind of world is the one and only photographic world that everyone feels strange or beautiful? All photos are taken with a single shutter, not composite.

The world created by gravity and the surface tension
©Koji Ishizaki

©Koji Ishizaki

Nadia Porcar /France

A series taken during a trip to Cameroon in the summer of 2019. On this trip, the photographer's first visit to Africa, she met her father and realized something like her roots. This work is a record of her stay in Cameroon, showing energetic people and colorful scenery.

Cameroun
©Nadia Porcar

©Nadia Porcar

Naokatsu Nishiguchi /Japan

Vegetables that you usually see look different when viewed from various angles. It may be the face of a person or something, or an unknown creature coming from an alien planet. The photographer shot this work to capture the various aspects of these vegetables, which sometimes look grotesque, as faithfully and precisely as possible.

Atypical Vegetables
©Naokatsu Nishiguchi

©Naokatsu Nishiguchi

Nobue Ishii /Japan

A series that focuses on the "connection" between people through the lens the moment the shutter is released. The relationship between the subject and the photographer can be established with any person by pointing the camera. This moment of eye-to-eye contact and exposing oneself to each other is a momentary connection, but a sure connection.

People and me through the lens
©Nobue Ishii

©Nobue Ishii

Shozaburo Ishida /Japan

One of the works produced by installing a pinhole camera on the window of a running train or bus, exposing it to 120 film (9 x 6), and digitally processing the scanned data. The image formed on the film during the exposure process is nothing but a collection of scenery that can be seen from the window of the vehicle. By accumulating and comparing natural and artificial light, this work asks what the light in the civilization is.

Integral
©Shozaburo Ishida

©Shozaburo Ishida

Véronique Joumard /France

These photographic sequences come from albums made during various stays in Japan, mainly during a residence of several months at the Villa Kujoyama (an artist-in-residence) in Kyoto in 1996, and the preparation of an exhibition at Ashiya City Museum in 1998. These are Japanese moments, seen by a French woman, classified chronologically where events, places sometimes juxtapose.

Japanese Impression
©Véronique Joumard

©Véronique Joumard

Yutaka Masutani /Japan

As getting older, it became easier to be alone. The photographer captured "faces" that exist everywhere in life. He can't hear their voice, but it seems that those "faces" have some sign and are thinking. They are always close to him and will take care of him. This work shows us a record of uncountable faces in our lives.

Who? Uncountable faces
©Yutaka Masutani

©Yutaka Masutani

gotop