Artist - Works

三宅 章介 /Japan

京都の町を歩いていると、空き地に面した建物の壁面に、かつてあった隣家の屋根の痕跡が残されている光景に出くわす。その屋根の下で営まれていたかもしれない日々の暮らしを偲ばせる。1970年代のドイツで活躍した写真家・ベッヒャー夫妻の手法に習い、これらの痕跡を可能な限り叙情性を排し、類型学的手法で撮影した作品。

切妻屋根の痕跡のための類型学
©Akiyoshi Miyake

©Akiyoshi Miyake

伊藤 英二郎 /Japan

パリで偶然通りかかった古物商ギャラリー «Yveline»。ギャラリーの持つ独特の雰囲気とマネキン達は、200年前のパリを偲ばせる。この場所は私たちに何を問うのか。版画家でもありアーティストでもある撮影者が、ますます時代が求めても求めきれない理想郷(平和と調和)の記憶の痕として、現代に問いかけようとした作品。

Yveline et moi
©Eijiro Ito

©Eijiro Ito

辻 巖 /Japan

新型コロナウイルス感染症の影響で観光客が激減した奈良公園。それに伴い、以前のように鹿せんべいが与えられなくなった国の天然記念物の鹿たちには、栄養状態に深刻な影響が出ている。そのような厳しい状況の中でも逞しく生きようとする野生動物の姿を、ありのままに撮影したシリーズ。

僕らも頑張ってる
©Iwao Tsuji

©Iwao Tsuji

地脇 準一 /Japan

2004年に京都府船井郡丹波町で発生した高病原性鳥インフルエンザの10年後に、当時の状態のまま残されていた養鶏場を撮影したシリーズ。経営者からの通報はなく、農場の異常(死亡鶏の増加)を知らせる匿名電話、他県食鳥処理場(出荷先)での感染症の発生、22万羽の鶏の殺処分と埋却……。発生当時、現場を管轄する家畜保健衛生所の所長を務めていた撮影者が捉えた“事件を想起させる現場”の記録。

10年後の現場(鳥インフルエンザの発生)
©Junichi Chiwaki

©Junichi Chiwaki

甲斐扶佐義 /Japan

カメラを片手に、京都の街、そして人々の日常を撮り続けたシリーズ。シャッターを切るきっかけは、暮らしの意外な場面に対する驚きと感嘆の瞬間である。撮影者自身が出会ったこと、そして生きた瞬間に対する、ひとりの詩人としての視点を表現した作品。

京都詩情
©KAI Fusayoshi

©KAI Fusayoshi

石崎 幸治 /Japan

写真を撮ること自体が特別な技術ではなくなってしまった現代において、撮影者自身の美意識の表現を追求し撮影されたシリーズ。誰もが不思議に、あるいは美しく感じる唯一無二の写真の世界とはどんな世界なのだろうか。写真は全て、合成ではなく一回のシャッターで撮影されている。

重力と表面張力が作り出す世界
©Koji Ishizaki

©Koji Ishizaki

ナディア・ポルカール /France

2019年夏にカメルーン旅行をした際に撮影されたシリーズ。撮影者にとって初のアフリカ訪問となったこの旅行で、彼女は初めて父親に会い、自身の“ルーツのようなもの”を認識した。エネルギーに満ちた人々や色彩豊かな景色を映したカメルーン滞在の記録。

Cameroun
©Nadia Porcar

©Nadia Porcar

西口直克 /Japan

普段目にしている野菜も、様々な角度から見ると異質なものに見えてくる。人物または何かの顔であったり、異星からやってきたような未知の生物であったり・・・。時にグロテスクにも見えるこれらの野菜たちが見せる様々な側面をできるだけ忠実に、かつ精密に捉えたいと考え撮影された作品。

Atypical Vegetables
©Naokatsu Nishiguchi

©Naokatsu Nishiguchi

石井 伸枝 /Japan

シャッターを切る瞬間、レンズ越しに生まれる人と人の“つながり”に焦点を当てたシリーズ。写る人=写す人、という被写体と撮影者の関係は、カメラを向ければどんな相手とでも成立する。目と目を合わせ、お互いに自分自身をさらけ出すこの瞬間は、一瞬のつながりであるけれど、確かなつながりである。

レンズがつなぐ人と私
©Nobue Ishii

©Nobue Ishii

石田 省三郎 /Japan

ピンホールカメラを、走行する電車やバスの車窓に設置し、120フィルム(9×6)に露光した上、スキャンデータをデジタル処理して制作した作品群の一つ。露光の過程でフィルムに結ぶ像は、車両の窓から見ることのできる景色の集積に他ならない。様々な光を集積し、自然光と人工光の集積を対比することで、現代文明における光とは何かを問う作品。

Integral
©Shozaburo Ishida

©Shozaburo Ishida

ときたま /Japan

写真Ⓟと、コトバⓌが合体したプロジェクト。ⓅもⓌもいつでもどこでも、どんなものでも、いかなる場面でもピッと来たら撃ち落とす「スナップショット」である。ⓌがⓅと違うのは、見えないものでも頭の中にメモしてコトバで発する「認識のスナップショット」であること。ⓅとⓌを掛け合わせることで、より深く、様々な刺激が生まれる。

Ⓟ、と、Ⓦ、と、
©tokitama

©tokitama

ヴェロニク・ジュマール /France

過去に日本を訪れた際に編成された作品群の中から抜粋されたシリーズ。1996年の数ヶ月のヴィラ九条山(京都にあるフランスのアーティストインレジデンス)滞在時、そして1998年の芦屋市立美術博物館での展覧会の準備期間中に撮影された作品を中心としている。ひとりのフランス人女性の目に映った、様々な出来事や場所の日本的瞬間。

日本の印象
©Véronique Joumard

©Véronique Joumard

ひらいゆう /Japan

大正から令和を駆け抜ける女性であり、母である"まや"。自然、食、歌など、ささやかな日常の喜びに感謝し、一日一日を大切に生きる彼女の姿を通して、京都の時の流れをも写し出すシリーズ。

まやララバイ
©YU HIRAI

©YU HIRAI

増谷 寛 /Japan

歳を重ねるにつれて、一人でいることが楽になっていた。そんな撮影者が捉えたのは、生活の中の至るところに存在する「かお」。声が聞こえるわけではないが、それらの「かお」たちには何か気配があって、何か考えているようだ。どんな時でも近くにいて、相手をしてくれる。つくも神というほどでもない、「つくもかお」の記録。

だれ?つくもかお
©Yutaka Masutani

©Yutaka Masutani

Artist - Works

Akiyoshi Miyake /Japan

When walking through the town of Kyoto, people come across the sight of traces of the roof of a neighboring house that once existed on the wall of a building facing a vacant lot. It reminds us of the daily life that might have been run under the roof. Following the techniques of Becher and his wife, the German photographers in the 1970s, these traces were photographed using typological techniques with as little lyricism as possible.

Typology for Traces of Gable Roofs
©Akiyoshi Miyake

©Akiyoshi Miyake

Eijiro Ito /Japan

The photographer happened to pass by an antique gallery «Yveline» in Paris. The unique atmosphere of the gallery and the mannequins are reminiscent of Paris 200 years ago. What does this place tell of us? This work asks the present age with a trace of the memory of Utopia(Peace and Harmony), which cannot be sought even if the times demand it.

Yveline et moi
©Eijiro Ito

©Eijiro Ito

Iwao Tsuji /Japan

Nara Park, where the number of tourists has dropped sharply due to the effects of the COVID-19. As a result, deer who are no longer fed as before are becoming thinner and thinner, which has a serious impact on their nutritional status. This work is a series of photographs of deer trying hard to live in such a difficult situation.

We are all doing our best
©Iwao Tsuji

©Iwao Tsuji

Junichi Chiwaki /Japan

A series of photographs of poultry farms that were left in their original condition for a decade after the HPAI broke out in Tamba-cho, Funai-gun, Kyoto Prefecture in 2004. There was no report from the managers, but an anonymous phone call to inform the increasing of dead chickens, an outbreak of an infectious disease at poultry processing plants, slaughter and burial of 220,000 chickens... A record of the "scene reminiscent of the incident" captured by the photographer who was the director of the Livestock Hygiene Center at that time.

The site 10 years later (the outbreak of bird flu)
©Junichi Chiwaki

©Junichi Chiwaki

KAI Fusayoshi /Japan

A series of photographs of the city of Kyoto and people's daily lives with a camera. The trigger to release the shutter is a moment of surprise and admiration for the unexpected scene of life. This is a work that expresses the perspective of a poet about what he met and the moment he lived.

Living as a poet in Kyoto
©KAI Fusayoshi

©KAI Fusayoshi

Koji Ishizaki /Japan

A series of photographs taken in pursuit of the photographer's own aesthetic sense in the present age when taking pictures is no longer a special technique. What kind of world is the one and only photographic world that everyone feels strange or beautiful? All photos are taken with a single shutter, not composite.

The world created by gravity and the surface tension
©Koji Ishizaki

©Koji Ishizaki

Nadia Porcar /France

A series taken during a trip to Cameroon in the summer of 2019. On this trip, the photographer's first visit to Africa, she met her father and realized something like her roots. This work is a record of her stay in Cameroon, showing energetic people and colorful scenery.

Cameroun
©Nadia Porcar

©Nadia Porcar

Naokatsu Nishiguchi /Japan

Vegetables that you usually see look different when viewed from various angles. It may be the face of a person or something, or an unknown creature coming from an alien planet. The photographer shot this work to capture the various aspects of these vegetables, which sometimes look grotesque, as faithfully and precisely as possible.

Atypical Vegetables
©Naokatsu Nishiguchi

©Naokatsu Nishiguchi

Nobue Ishii /Japan

A series that focuses on the "connection" between people through the lens the moment the shutter is released. The relationship between the subject and the photographer can be established with any person by pointing the camera. This moment of eye-to-eye contact and exposing oneself to each other is a momentary connection, but a sure connection.

People and me through the lens
©Nobue Ishii

©Nobue Ishii

Shozaburo Ishida /Japan

One of the works produced by installing a pinhole camera on the window of a running train or bus, exposing it to 120 film (9 x 6), and digitally processing the scanned data. The image formed on the film during the exposure process is nothing but a collection of scenery that can be seen from the window of the vehicle. By accumulating and comparing natural and artificial light, this work asks what the light in the civilization is.

Integral
©Shozaburo Ishida

©Shozaburo Ishida

tokitama /Japan

A project that combines photography Ⓟ and words Ⓦ . Both P and W are “snapshots” that shoot down reflexively anything, anywhere, anytime or in any situation. What W differs from P is that W is a “snapshot of recognition” which can note anything in your mind and speak it in words even if you can’t see it. By collaborating P and W, deeper and more various stimuli will be created.

Ⓟ&Ⓦ
©tokitama

©tokitama

Véronique Joumard /France

These photographic sequences come from albums made during various stays in Japan, mainly during a residence of several months at the Villa Kujoyama (an artist-in-residence) in Kyoto in 1996, and the preparation of an exhibition at Ashiya City Museum in 1998. These are Japanese moments, seen by a French woman, classified chronologically where events, places sometimes juxtapose.

Japanese Impression
©Véronique Joumard

©Véronique Joumard

YU HIRAI /Japan

The model is "Maya", a woman and the photographer’s mother living through the Reiwa period from Taisho period. This is a series that captures every moment of the passage of time in Kyoto with photographs and videos through her appearance, which appreciates little joy of everyday life such as nature, food, songs, and small walks, and lives cherishing each day.

Maya Lullabye
©YU HIRAI

©YU HIRAI

Yutaka Masutani /Japan

As getting older, it became easier to be alone. The photographer captured "faces" that exist everywhere in life. He can't hear their voice, but it seems that those "faces" have some sign and are thinking. They are always close to him and will take care of him. This work shows us a record of uncountable faces in our lives.

Who? Uncountable faces
©Yutaka Masutani

©Yutaka Masutani

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